פוליטיקה והיעדרה בז'אנר גיבורי העל – נספח

הטקסט הזה הוא נספח למאמר שלי על היעדרה של פוליטיקה בז'אנר גיבורי העל, שמתחיל פה.

V for Vendetta

לא התייחסתי במאמר לקומיקס וי פור ונדטה מכמה סיבות, ובראשן שהוא שונה מהותית מכל היצירות שניתחתי (כולל Watchmen), שאין דרך להכניס אותו למסגרת של המאמר. עדיין, הוא מאוד רלוונטי לנושא המאמר ולכן בחרתי לנתח אותו כנספח. וי פור ונדטה הוא קומיקס שכתב אלן מור בשנות השמונים ועובד לסרט בשינויים גדולים, אני אתייחס לקומיקס. ההבדל הכי גדול בינו לבין היצירות במאמר הוא שהן מספרות על חברה שהיא דמוקרטית או לא מאוד רחוקה מכך, עם חופש פעולה לאזרחים. לעומתן, וי פור ונדטה מספר על בריטניה עתידנית ודיסטופית, שמשלבת את גרמניה הנאצית עם מדינת המעקב מהספר 1984. במדינה שכזו, אין שמץ של חברה אזרחית, הכל מנוטר, וכל אקט הכי קטן של התנגדות נתקל באלימות קיצונית מהשלטון. אין לאזרחים מקום בה, לא רק בנרטיב שבוחרים לספר, אלא בכלל ביכולת לפעול במדינה. גיבור הקומיקס הוא וי, ויג'ילנט שקיבל כוחות לאחר שעבר ניסויים במחנה הריכוז שנכלא בו. הוא חכם וזריז יותר מכולם, ויצא להפיל כמעט לבדו את השלטון. לכאורה זה סיפור רגיל על מאבק של ויג'ילנט באליטה, המשך הלוגיקה של קומץ בקומץ, אבל אלן מור שובר את זה בשלוש דרכים שונות. הראשונה היא שהמאבק של וי הוא לשחרר את האזרחים, הוא נואם להם על אנרכיזם, שהם צריכים לקחת את החופש של עצמם, לא להשתעבד לשלטון. גם אם וי פוצץ מבנים שלטוניים והרג כמה פקידים בכירים, אלו היו הפעולות הפחות משמעותיות שנקט. הפעולה הכי חשובה שלו שמתניעה את הכל בסוף היתה לנטרל ל-3 ימים את כל טכנולוגיות הפיקוח והמעקב השלטוניות, ולהודיע על כך לאזרחים, שהם חופשיים. בהתאם אנחנו רואים את המדינה מאבדת שליטה, לא כי וי מוטט אותה רק לבדו אלא כי לראשונה לאזרחים יש כוח בעולם לפעול והם לא כבולים לה. הוא נתן להם את הכלים, אבל המהפיכה הגיעה מהם לא פחות ממנו. הדרך השניה היא האופן בו השלטון מתמוטט. בסרט וי הינדס מזימה והרג בעצמו את מובילי השלטון. בקומיקס לעומת זאת, את המנהיג העליון הורגת בזעם מישהי שהשלטון הכזיב, ובמאבק הירושה כל האליטה השלטונית מחסלת זו את זו. וי אמנם יצר כאוס שרופף את כישורי השלטון, אבל הוא לא הניע אף אחד מהם, הם הגיעו לזה בעצמם מתוך חוסר האמון המשותף ורדיפת הכוח. וי אינו מניע את כל העלילה לבדו. הדרך השלישית והקריטית ביותר היא הבחירה של וי למות בסוף הקומיקס. בעוד בסרט הוא נלחם עם שכפ”ץ בשוטרים עם נשק אוטומטי ולבסוף דימם למוות, בקומיקס הוא חיכה לבלש אחד שירה בו, ונתן לו להרוג אותו. הבחירה למות נובעת משתי סיבות. הראשונה היא שכמו משה, גם וי הוא חלק מדור המדבר, הוא מביא החורבן, הורג אנשים, הוא צריך למות כדי שאפשר יהיה לבנות עולם טוב יותר, ללא הרג. השניה, והחשובה לענייננו, היא שהוא רעיון, וכדי שרעיון לא יוכל למות, וי לא יכול להיות מזוהה עם אף אדם יחיד. אמנם גם קפטן אמריקה הוא במובן מסוים רעיון, אבל בשונה מהפלקון אדם רגיל לא יכול להפוך לקפטן אמריקה הבא. לאחר מותו של וי, בת טיפוחיו אייבי הופכת להיות וי החדשה למרות שאין לה שום כישורי לחימה. כל מה שהיא עשתה היה ללמוד ולהפנים את חוסר הפחד המוחלט מהשלטון או מכל אחד שינסה להגביל אותה. בסוף הקומיקס וי הוכרז כמת, ובתגובה היא מופיעה בתור וי, וקוראת להמוני המפגינים להחליט עבור עצמם מה לעשות, לא לתת לאף אחד להכתיב להם זאת, כמענה לנאום שלה המפגינים מסתערים על השוטרים ומביסים אותם. זו החברה שהקומיקס מתאר, בה בסוף העלילה כדי להפיל את שאריות השלטון ולבנות חברה חדשה לא צריך כוחות על, אלא רק אמונה עיקשת באנרכיזם, מסיכת גיא פוקס, ומגאפון, זה מספיק.