הטקסט הזה הוא נספח למאמר שלי על היעדרה של פוליטיקה בז'אנר גיבורי העל, שמתחיל פה.
V for Vendetta
לא התייחסתי במאמר לקומיקס וי פור ונדטה מכמה סיבות, ובראשן שהוא שונה מהותית מכל היצירות שניתחתי (כולל Watchmen), שאין דרך להכניס אותו למסגרת של המאמר. עדיין, הוא מאוד רלוונטי לנושא המאמר ולכן בחרתי לנתח אותו כנספח. וי פור ונדטה הוא קומיקס שכתב אלן מור בשנות השמונים ועובד לסרט בשינויים גדולים, אני אתייחס לקומיקס. ההבדל הכי גדול בינו לבין היצירות במאמר הוא שהן מספרות על חברה שהיא דמוקרטית או לא מאוד רחוקה מכך, עם חופש פעולה לאזרחים. לעומתן, וי פור ונדטה מספר על בריטניה עתידנית ודיסטופית, שמשלבת את גרמניה הנאצית עם מדינת המעקב מהספר 1984.
זהו המשך לחלק א' של המאמר, ומומלץ לקרוא אותו קודם. שימו לב שהחלק הזה עוסק הרבה בטרור, גם אם ללא תיאור גרפי כמובן.
לאחר ניתוח היצירות שעוסקות במרד בגיבורים, אני רוצה לעבור ליצירות שעוסקות במרד בממסד ובסטטוס קוו, בדיכויים שהוא מקיים או מאפשר. היצירות שאדון בהן הן הסדרה האגדה של קורה, הסרט עלייתו של האביר האפל, הסרט הפנתר השחור, ולבסוף הסדרה הפלקון וחייל החורף.
המאמר הזה מבוסס בשינויים קלים על הטקסט שכתבתי להרצאה שהעברתי באייקון 2023. את המאמר חילקתי לחלק א', חלק ב'ונספח. המאמר משלב סרטונים שהוצגו בהרצאה, אבל החלקים הנוגעים להם שוכתבו באופן שאין צורך לעצור את שטף הקריאה ולצפות בהם, והם הפכו לבונוס בלבד. במאמר הזה אני מנתח את מגוון יצירות בז'אנר גיבורי העל שמערבות פוליטיקה ואזרחים בצורה זו או אחרת, ואת המגבלות שלהן בתיאור מחאה המונית, תוך התייחסות לעמדה האידאולוגית של היצירות. אני צריך להזהיר שההרצאה נכתבה לפני המלחמה שפרצה ב7.10.23 וחלק ב' עוסק רבות בטרור, גם אם ללא תיאור גרפי כמובן.